-
כל הגילאים
המומחים שלנו
פיתוח הסקרנות אצל ילדים
מהי סקרנות? מדוע הסקרנות חשובה להתפתחות התקנית של הילד? האם אפשר לפתח את תכונת הסקרנות? טל בוקריס, מנחה, מאמנת אישית ויועצת, חקרה את הנושא והיא מגיעה למסקנות ולעצות שימושיות להורים
בכל תיאוריות ההתפתחות למיניהן, החל מהתיאוריה הפסיכו-סקסואלית של פרויד וכלה בתיאוריה הפסיכו-חברתית של אריקסון והקוגניטיבית של פיאז'ה, מבססים את ההתקדמות בשלבי ההתפתחות של התינוק/ילד על סקרנותו.
באופן כללי ביותר, רק ילד אשר "יקשיב" לצורך הבסיסי הקיים בו לנסות, לדעת,להכיר - ינסה לבדוק ולחפש תוצאות, ובכך בעצם לספק את הצורך. לפי התיאוריות השונות (באופן כללי ביותר), רק מי שימצא את התשובות/תוצאות הרצויות, יתקדם באופן נורמלי בשלבי ההתפתחות. (הבהרה:כל אחד מהחוקרים הנ"ל ביסס את התיאוריה שלו לפי מחקרים שונים, שיטות וגישות שונות, אך המכנה המשותף של כולם הוא שהתפתחות תקינה של שלב אחד תלויה בתוצאה של השלב הקודם לו). יוצא מכך שתיאוריות ההתפתחות השונות "סומכות" על יצר הסקרנות הטבוע בנולד בכדי לחקור את שלבי ההתפתחות. נראה, שאילולא הסקרנות הטבעית של התינוק/ילד אי אפשר היה להתקדם בשלבי ההתפתחות ובעצם לא היה על מה לבסס את התיאוריות הללו.
אדם נולד עם יצרים. הסקרנות היא סוג של יצר, וכמו כל יצר - אין להתעלם ממנו, אך בהחלט צריך לרסן אותו, להוביל אותו למקום הנכון, הנורמלי, הרצוי, המאוזן ,המקום הזה שנוכל להפיק ממנו תועלת. בקיצור, גם פיתוח הסקרנות קשור לגבולות, כמו שאני תמיד אומרת!
כדי שילד יתפתח בצורה תקינה, נורמלית, חיובית וללא יותר מדי סיבוכים, יש לספק לו מענה לצרכיו, תשובות לשאלותיו. בסקרנות יש תשוקה לידע. ידע זה חוכמה, כוח, צמיחה, התפתחות. סקרנות זו התנהגות שמניעה למחקר וללמידה. את כל המעלות והנתונים הללו יש לטפח, לעודד ולהעשיר, וזה תלוי רק בסביבה בה גדל הילד, שזה אומר - אתם ההורים והמחנכים.
איך מפתחים את הסקרנות – עצות שימושיות
תנו תשובה בהתאם לגיל הילד וליכולת ההבנה שלו - בשלב הראשוני בו הילד מתחיל לשאול, בדרך כלל הוא שואל את השאלה: "מה זה"?. תנו תשובה, תמיד! אל תתחמקו בגלל שאתם עסוקים, עייפים או חלילה משום שאתם חושבים שהוא לא יבין. ההסבר צריך להיות מפורט, מעמיק, היגיוני עם המון סבלנות, ויחד עם זאת מתאים לגיל הילד וליכולת הקליטה וההבנה שלו. למשל: אם ילד בגיל שנה מצביע על מכשיר טלפון, ושואל "מה זה?", הגדירו לו את החפץ בשם שלו "טלפון" והסבירו בשתיים-שלוש מילים תוך כדי הדגמה. אם ילד בגיל 5 שואל על "טלפון" (הוא כבר יודע שקוראים לזה "טלפון") אתם יכולים להרחיב את ההסבר ולספר למה המציאו את הטלפון, איך קוראים לאיש שהמציא את הטלפון, מה ההבדל בין טלפון נייד לטלפון נייח, אפילו להרחיק לכת ולהסביר את המושג "תקשורת".
אם לא יודעים את התשובה – אל תתביישו. אימרו שאינכם יודעים ופנו (ביחד עם הילד) למקורות מידע: ספר, אינטרנט, מילון. בדרך זו יקבל הילד (וגם אתם) תשובה לשאלתו, והוא גם ילמד כיצד ניתן לרכוש מידע. כך, בפעם הבאה כשהוא לא ידע משהו, הוא לא ירגיש נבוך, הוא פשוט יחפש תשובה וימצא.
תמיד בסבלנות – חוסר סבלנות הוא דבר מורגש וגורם לילדים לאט לאט להימנע מלשאול שאלות ולדכא את הסקרנות. לכן השתדלו תמיד לענות בסבלנות.
"ככה" זו לא תשובה - "ככה" זה כן תשובה, אבל לא במקרה שבו הילד שואל שאלות מתוך סקרנות! עם תשובות כמו "ככה" הופכים להיות אנשים ללא יכולת חשיבה עצמית ובמקרים קיצוניים לאנשים פנאטים אשר זורמים אחרי איש אחד מבלי לעצור ולשאול שאלה כמו: "האם באמת כל היהודים רעים?".
משחקים לפיתוח הסקרנות - משחקי חקירה ופיתוח חשיבה טובים לגירוי יצר הסקרנות, ובכלל בעידן המחשב יכול להיות נחמד להוציא מהבוידעם כמה משחקי קופסא ולגרד קצת תאים אפורים במוח.
טיולים בטבע מעוררים הרבה שאלות – בטיולים רואים הרבה דברים חדשים שמהווים הזדמנות לשאלות. אפשר אפילו להגדיל ראש ולצאת עם ספר כמו "מגדיר צמחים" או ציפורים.
אם ילדכם בעל יצר סקרנות מפותח – המשיכו לעודד אותו ואף "נצלו" זאת והציגו לו עוד ועוד תחומי עניין. אם ילדכם הוא מאלה שהסקרנות מופנית כלפי הפייסבוק, טוויטר או שהיא "נרדמה" אי שם בין הסוני והווי – נסו ליצור מצבים אשר יכולים לעורר את יצר הסקרנות כמו: פתירת תשבצים משותפת, תוכנית דוקומנטרית מעניינת (ילדים מאוד אוהבים חיות ויש לא מעט סרטי טבע מדהימים), הליכה משותפת לספרייה הציבורית וכד'.
סקרנות מפותחת היא דבר בריא. במקרים בהם הסקרנות מוגזמת ובלי גבולות,צריך להיזהר ממציצנות וכיוב'. כשהסקרנות במינון הנכון אפשר בהחלט להתייחס אליה כתכונה חיובית שבעזרתה אפשר "להוליד" ילדים חכמים – הילדים החכמים הם פשוט אלה שיודעים יותר מאחרים, והם יודעים יותר מאחרים, פשוט כי הסבירו להם בסבלנות, עוד ועוד ועוד ושוב ושוב ושוב.
עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:
שיפור תכונות הילדים – מדריך פרקטי
עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:
בלוגים
יעל גרינשפון – למה איך ומה
-
מערכת "את זה"03.09.24
-
רוצים להכיר יעל גרינשפון – מי שהקימה את פורטל "את זה" ואת אתר מנויי VIP? מהו החזון והאני מאמין שלה במשך 25 שנה? באילו דרכים היא מיישמת ובעיקר – מה היא מעני'ה לכם? לפניכם סקירה של למה? איך? מה? תוכלו להוריד את הקובץ ולשמור!
הבלוג של טל בוקריס
מתמודדים עם מצב מלחמה
-
טל בוקריס03.10.23
-
במצב מלחמה חשוב לשוחח עם הילדים, לשתף אותם בתחושות ולמנוע מקרים חמורים של טראומה עד החזרה לשגרה. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מסבירה ומפרטת איך עושים את זה. פתרונות חכמים להורים
כל הגילאים
עצות פרקטיות להכשיר את הילדים לחיים האמיתיים
-
יעל צמח-גרינשפון02.09.24
-
מצורף קובץ המרכז עצות פרקטיות לגידול ילדים עצמאים ומוכנים לחיים האמיתיים במרחב הפיזי והדיגיטלי. תקציר ההרצאה של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים
תגובות הקוראים