-
כל הגילאים
המומחים שלנו
שוב אנחנו מתגלשים ברשת
"על מנת שהגלישה של ילדינו תהיה בטוחה ומוגנת, רצוי שאנו ההורים נדע היכן הם משוטטים כשדלתם סגורה, האם ואיזו סכנה אורבת להם, לאיזה מידע נחשפו ומה הם עושים עם המידע הזה, עם מי הם בקשר? מי חבר שלהם בפייסבוק, עם מי מדברים בצ'אט?", אומרת טל בוקריס, מאמנת אישית ומנחת קבוצות הורות, זוגיות, ילדים ובני נוער, ומעניקה מדריך פרקטי לגלישה בטוחה ברשת

אינטרנט זו כבר לא תופעה, זו מציאות, על כל היתרונות והחסרונות.
העולם של ילדינו שונה מאוד מהעולם אליו אנחנו נולדנו (ההורים שלהם), ולכל השונות הזו נכנס כמובן ה"עידן הטכנולוגי", עידן חדש (ישן כבר, במונחים של טכנולוגיה) המביא עימו את הפלוסים וכמובן גם את המינוסים.
אין ספק שהפשטות בה אנו יכולים לשלוף כל מידע בכל רגע ורגע נתון, מקלה מאוד על החיים ופעמים רבות גם משפרים אותם, אך הקלות הזו לפעמים גם בעוכרינו, בעיקר כשמדובר בילדינו.
עבור הילדים שלנו, הגלישה באינטרנט היא טבע שני, הם כמעט "נולדו" לזה. בתי הספר אימצו את הגישה והעלו את כל הספרים לאתרים, העבירו את הלמידה ללמידה מתוקשבת, וכך גם האוניבריסטאות. חוויית קריאה בספר ובעיתון נכחדת (וחבל).
גלישה בטוחה ברשת
מדי פעם אנו נחשפים בחדשות לאזהרות מפני גלישה באינטרנט לילדים, מהסכנות שאורבות להם שם מעבר למסך. העולם הווירטואלי יכול לעיתים להיות לילדינו כמו יער סבוך, עם זאבים הרעבים לטרף, והיער הזה נמצא בתוך החדר של ילדיכם כשדלתו סגורה ומסך המחשב עם הגב אליכם, ויש להם גם סיסמא פרטית המאפשרת לו פרטיות מוחלטת.
בעולם שאנו גדלנו עליו, אם היינו רוצים לצאת מהבית (ולא היו טלפונים סלולאריים) היינו שומעים מיליון אזהרות כמו "אל תדבר עם זרים", "אל תלך בחושך" וכדומה. בעולם של היום - המקומות המסוכנים יכולים להיות במקום הכי מוגן: בבית, בחדר וכשיש מבוגר אחראי באזור. פתאום המשפט "אמא יש מפלצת בחדר" לא נשמע כל כך הזוי ומקבל משמעות אחרת.
הזאבים יכולים להיות אתרים פורנוגרפים המוסרים מידע שגוי על כל הקשור לאהבה בין גבר לאישה, על משמעות הקשר המיני בין גבר לאישה. הזאבים הם גם גישה לסרטים רוויי אלימות, או לחילופין אתרי החברים השונים בהם ילדכם עלול להיות מוטרד, מוחרם או מוסת מדרך הישר.
השאלה המטרידה היא עד כמה אנו, ההורים יכולים לדעת על הסביבה הווירטואלית שילדינו נחשפים אליה? עד כמה היא משפיעה עליו? ומה אנו יכולים לעשות?
הנה תשובות מתסכלות ופשוטות לשאלות הראשונות: אנחנו לא יכולים לדעת הרבה, הם יודעים את כל הדרכים בהן ניתן להעלים מידע מהמחשב וזה מאוד משפיע עליהם!!!
התשובה המעודדת קשורה לשאלה: מה אנו יכולים לעשות? והתשובה היא: הרבה!!!
איך מטמיעים את הגלישה הבטוחה – מדריך פרקטי
ילדים , מעצם היותם ילדים, זקוקים לדמות סמכותית שתהיה בהגדרת ה"מבוגר האחראי", דמות שכזו מספקת בסופו של דבר לילד את הקרקע היציבה להתפתחות תקינה ונורמלית. הורה השומר לעצמו את הזכות (שהיא חובה) להיות בעל סמכות הורית, להיות אחראי על רווחת ילדיו, אחראי על זכויותיו וחובותיו של ילדיו, יצליח לסלול דרכו אל עולמו של הילד ובכך להכירו טוב יותר ולדעת על חייו יותר. ידע (כמו בכל מקום) הוא כוח, במקרה של ילדים, זהו כוח חיובי, שהרי אם נדע נוכל לעזור לכשנתבקש, נוכל לעודד כשמתאים ונוכל גם להניח להם כשצריך.
על מנת שהגלישה של ילדינו תהיה בטוחה ומוגנת, רצוי שאנו ההורים נדע היכן הם "משוטטים" כשדלתם סגורה, האם ואיזו סכנה אורבת להם, לאיזה מידע נחשפו ומה הם עושים עם המידע הזה, עם מי הם בקשר? מי חבר שלהם בפייסבוק, עם מי מדברים בצ'אט? וכדומה.
נכון שיש מי שמציע לנו "חסימת אתרים" ויש גם מי שמציע לנו מעקב אחרי האתרים שהילד נכנס להם, אבל אז אנו עסוקים בשאלת החינוך לפרטיות, ובעצם הופכים את חיי ילדינו קצת כמו למעבדת ה"אח הגדול".
מעבר לזאת, בדרך זו אנחנו מסתכנים בכך שאין אנו מחנכים אותם לאחריות אישית, לאמון הדדי, לתקשורת בינאישית, לכבוד אדם וחברו וכהנה וכהנה מושגים וערכים חשובים ביותר!
אין לנו ההורים שליטה על העולם הווירטואלי , אבל כן יכולה להיות לנו שליטה (במובן החיובי של המילה) על איך אנו בוחרים לחנך את ילדינו ולאילו ערכים היינו רוצים שהם ייחשפו ואילו ערכים אנו רוצים שילמדו.
פעולות הכרחיות למניעת סכנות
- שיחה על כל הסכנות שאורבות ב"יער המסך" שבחדרם.
- הצבת כללי התנהגות לפני הכניסה לאתרים.
- הטלת וטו על אתרים מסוימים.
- התנהגות מקובלת אם וכאשר נחשפו למידע מדאיג , כלומר לשתף אתכם במידע הנ"ל (מידע שיכול לפעמים להציל חיים).
פעולות פשוטות אלו, הן חובתכם ההורית למען עתידם הבריא של ילדיכם.
חשוב לזכור שאין זה מספיק בשיחה אחת או באמירה חד פעמית (במיוחד אם מדובר בגילאי העשרה).
אלו מסרים שצריכים להיות בשוטף וברמה היומיומית של ההתנהלות בבית.
ילדים הם בסופו של דבר ילדים, וככאלה הם לא תמיד בשלים להבין את המציאות הקיימת כפי שהיא. הם עדיין לא רכשו את כל הכלים לצורך שיפוט שקול ונכון. הם נמצאים בעיצומו של תהליך גדילה והתפתחות והם מצפים (באופן מודע, או שלא מודע) שאנחנו ההורים נשמור עליהם, גם אל מול העולם הקסום שמגיח בלחיצת כפתור ה-"ENTER".
* שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת,מנחה ומאמנת אישית. [email protected] 052-3226791
עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:
עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:
בלוגים
טור 2 – החינוך מתחיל מהבית
-
יעל צמח-גרינשפון03.01.25
-
דברים לזכרו של עודי צמח ז"ל, האחהצעיר של יעל צמח-גרינשפון, שנפטר בטרם עת בגיל 53. כאב גדול וקורע לב!
הבלוג של טל בוקריס
מתמודדים עם מצב מלחמה
-
טל בוקריס03.10.23
-
במצב מלחמה חשוב לשוחח עם הילדים, לשתף אותם בתחושות ולמנוע מקרים חמורים של טראומה עד החזרה לשגרה. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, מסבירה ומפרטת איך עושים את זה. פתרונות חכמים להורים
כל הגילאים
לביבות שתמיד מצליחות
-
מערכת "את זה"12.12.24
-
בחנוכה ובכל ימות השנה כדאי להכין לילדים לביבות מתפוחי אדמה וגבינות – הם מתים על זה! ורד קרייף מעניקה מתכון קל ללביבות שמכינים עם הילדים בקלות. הכנת לביבות מהווה הפעלה קלה, זולה וטעימה לילדים בגילאים שונים
תגובות הקוראים