-
כל הגילאים
המומחים שלנו
לגוון את המאכלים לילדים
חשיפה למאכלים מגוונים מגיל קטן היא חלק מחינוך לתזונה נכונה לילדים. יש לכך יתרונות רבים לקבלת השונה, לשיפור היצירתיות, לביטוי עצמי, לעידוד הסקרנות ועוד. טל בוקריס, יועצת, מנחה ומאמנת אישית, ממליצה לחשוף את הילדים לקשת רחבה של טעמים, ריחות ומרקמים ולהעשיר את התזונה שלהם
אוכל הוא כמו מוזיקה: קשור להרגלים. ילדים שומעים מוזיקה מסוימת בבית וזו בדרך כלל באופן טבעי תהיה המוזיקה שהם "אוהבים". לאט לאט כאשר הם נחשפים לעולם הרחב הם "נחשפים" לעוד סגנונות ומפתחים ומרחיבים את טעמם. לא בהכרח יאהבו מוזיקה אחרת, אבל לפחות יהיו מוכנים לשמוע עוד משהו ואולי "להתאהב" בסגנון נוסף,אחר ממה שהתרגלו לשמוע בבית.
כך גם באוכל: אנחנו בדרך כלל אוכלים ואוהבים את הטעמים שגדלנו עליהם. ילדים שרגילים לטייל בעולם ולחוות ריחות וטעמים שונים מטבע הדברים יהיו פתוחים יותר למגוון רב של מאכלים וגם לאהוב כמה סגנונות של מטבחים. ילדים אשר נחשפים רק לסגנון אחד או שניים של מאכלים לא בהכרח ירצו להיחשף לטעמים אחרים. אין בזה נכון או לא נכון, טוב או לא טוב, אבל יש בזה המלצה!!!
יתרונות הגיוון במאכלים
ההמלצה החמה שלי היא לפתוח את הילדים לקשת רחבה כמה שאפשר לטעמים ולסגנונות בישול.
חינוך לתזונה נכונה לילדים - חשיפה למבחר מאכלים נובעת בעיקר מהסיבה שבחינוך לתזונה נכונה ובריאה רצוי שיהיה לילדים מגוון רחב של אפשרויות ותחליפים בריאים, כך שכאשר נמאס להם מהשניצל והפירה, לא ייווצר מצב שהם לא יאכלו כלום, או יאכלו שטויות. זה נכון במיוחד לגבי ילדים שיש להם סוגייה עם אוכל.
חינוך לקבלת השונה - בפתיחות לטעימה של מאכלים אחרים, שונים, יש מסר סמוי של חינוך לקבלת השונה. מאחורי כל מאכל מסתתרת תרבות שלמה של עם ומוצא. טעימה של מגוון רחב של טעמים יוצרת חשיפה לתרבויות רבות אחרות ושונות ממה שיש בסביבה הטבעית של הילד. אם הילד אוכל "סושי" באופן כמעט טבעי, הוא ישאל מה המקור למאכל? מי הם האנשים האלה? למה הם נראים כך? משהו אצלו בלב ייפתח לעולם אחר ולאנשים אחרים. השונה פתאום נראה מסקרן, מאתגר, נעים, מקובל.
שיפור חדוות היצירה – חשיפה לסגנונות הרבים של האוכל יוצרת סקרנות טבעית לראות את מה שקורה מעבר לאוכל, להכיר את העם שממנו הגיע הריח הנעים הזה במטבח או להבין למה יש מקומות שבהם תפוחי אדמה מגורדים ומבושלים זה מעדן.
עידוד יצר הסקרנות - דרך האוכל אפשר לעודד את יצר הסקרנות הטבעי של הילד ולכוון אותו למקומות אחרים כמו למשל: קריאה להרחבת ידע (כמובן שאפשר לעשות זאת עם הילד וליצור מבלי משים מאכלים מקוריים – זמן איכות מעולה).
להורים יש השפעה רבה על ילדיהם (לטוב ולרע). ככל שתמנעו מ"להדביק" אמירות על ילדכם, כך תעודדו אותם לחוות יותר (בכל תחום). בהקשר של אוכל - היפטרו מהאמירות השכיחות "הילד לא אוכל כלום" , "הוא לא סובל ירקות", "אצלי רק אורז ועוף" – אמירות אלו הן בבחינת "נבואה המגשימה את עצמה". גם אם הילד/ה אוכל רק סוג אחד של אוכל, המשיכו להכין מגוון של מאכלים. אל תשדלו אותו לטעום, מספיק שאחד מבני המשפחה אוכל ומתענג, הילדים "לומדים" בדרך עקיפה שלטעום דברים חדשים זו חוויה שהמקסימום הנוראי שלה זה פשוט "לא טעים". עצם העובדה שהם נחשפים לסגנונות שונים, מכוון אותם (ושוב, באופן לא מודע) להיות פתוחים. בעתיד, כשהם יגדלו קצת, הם יתחילו לנסות ובטוח שחלק מהניסיונות הללו יהיו "טעימים" להם.
חינוך לתזונה לא נגמר בתפריט של שלוש ארוחות מסודרות ביום, יש בו, כפי שכבר ציינתי, חינוך לערכים רבים ובנוסף יש בו חשיפה לעולם קסום של אומנות, יצירתיות, ביטוי עצמי וכד', כל תוכניות האוכל והגורמה יעידו על כך.
איך חושפים את הילדים למאכלים חדשים?
נשנוש ירקות – אפשר לתת לפעוטות גזר שלם מקולף, לימון שלם ללקק את הקליפה, רצועות קולרבי ופרחי כרובית מאודה – לא חייביםלהיצמד לירקות הרגילים עגבניה-מלפפון-פלפל.
תצוגה שונה – הניחו מול הילדים בכל פעם מאכלים אחרים: קערת ירקות או פירות שונים, שלמים או חתוכים בצורה שונה בכל פעם. אפשר ללמד את הילדים הקטנים שאפשר לאכול ביצה בכמה דרכים – קשה, מקושקשת, חביתה, עין, שקשוקה וכו'. הראו להם תצוגות שונות של עגבניה – טרייה, מבושלת ברוטב, ממולאת, וכן עגבניה רגילה מול עגבניית שרי. זה ירתק אותם וימשוך אותם לטעום.
שיתוף בבישול ואפייה במטבח - הדרך הנכונה והנפוצה ביותר לגרום לילד להיפתח לעולם התזונה היא לשתף אותו בעשייה במטבח ותוך כדי להסביר לו על כמויות, אבות המזון, מהו אוכל "בריא" ומה פחות, כולסטרול, שומנים וכיוב'.
זה מתחיל באפיית עוגיות ביחד כשהם קטנים, עד להכנת ארוחות שלמות יחדיו (זמן איכות, כבר אמרתי?) . אפשר גם לתכנן יחדיו את הארוחות ולבחור בכל פעם "מטבח אחר": איטלקי, צרפתי, סיני, מזרחי לסוגיו, אשכנזי לסוגיו ועוד ועוד. דרך העיסוק במטבח ייחשפו הילדים לתבלינים, לריחות ולטעמים חדשים, ישאלו שאלות ובסופו של דבר ירצו גם לטעום מהיצירה שלהם.
הדובדבן שבקצפת בתהליך זה, הוא כשהילדים יוכלו להכין לעצמם ולאחרים ארוחה - וזה (מניסיון שלי) אחת ההנאות הגדולות להורה!!!
עוד על תזונה נכונה לילדים
דפי העשרה, הפעלות ומשחקים בנושא תזונה נכונה:
תחנות הפעלה ספורטיביות בנושא פירות וירקות
עוד מדריכים פרקטיים של טל בוקריס:
עוד מדריכים פרקטיים לפיתוח מיומנויות וכישורים לילדים:
הכרת השונה והייחודיות של כל אחד
* שאלות בכל הנוגע להורות זוגיות ומה שביניהם, אפשר להפנות לטל בוקריס :יועצת,מנחה ומאמנת אישית. [email protected]
להורים בלבד
מנוי שנתי עם מתנה!
-
מערכת "את זה"29.09.24
-
רוכשים מנוי לכל השנה ונהנים מהמתנה במהלך כל השנה – תוכן וכלים איך להטמיע ערכים, מיומנויות וידע להכשרה לחיים האמיתיים וגם קיצורי דרך פרקטיים להורים! ברכישת מנוי שנתי – חוברת/משחק קלפים מתנה!
מדריכים פרקטיים להורים
עצות פרקטיות להכשיר את הילדים לחיים האמיתיים
-
יעל צמח-גרינשפון02.09.24
-
מצורף קובץ המרכז עצות פרקטיות לגידול ילדים עצמאים ומוכנים לחיים האמיתיים במרחב הפיזי והדיגיטלי. תקציר ההרצאה של יעל גרינשפון, מומחית בחינוך ובהכשרה לחיים האמיתיים
כל הגילאים
ערכת שבעת המינים
-
יעל צמח-גרינשפון04.09.24
-
רוצים להפתיע עם מתנה בריאה ומקורית שמתאימה לחג? צרו בעצמכם ערכת שבעת המינים. הכנו כאן דוגמא עם רעיון לכל אחד משבעת המינים ולעיצוב, אתם מוזמנים ליצור לפי הטעם האישי שלכם ושל מקבל המתנה ולפי האירוע!
תגובות הקוראים