-
גילאי 2-13
המומחים שלנו
קבלת השונה והאחר
אורית סליקטר עובדת סוציאלית, מנחת קבוצות מוסמכת ויועצת משפחתית, מסבירה מדוע חשוב ללמד את הילד לקבל את השונה והאחר ומעניקה עצות מעשיות כיצד לעשות זאת
קראתי פעם מחקר, שמצא כי תינוקות שנחשפו לתמונות עם פנים של אנשים שונים, נטו לחייך אל תמונות של דמויות מאותו מוצא, כאלה שדומים להם ולאנשים שסובבים אותם. באחת ממסקנות המחקר נאמר כי בטרם הילדים נחשפים לדעות שליליות על אחרים ששונים מהם, הם מגלים העדפה לדומה, למוכר, שיוצר יותר וודאות, ביטחון והתנהגות צפויה.
חינוך לקבלת השונות מחייב נוכחות הורית, מעורבות בחיי הילד, תיווך אירועים ותקשורת עם הילד בעת אירועים שבהם עולה לתודעה השונות או לאחר טריגר שבעקבותיו אפשר לעלות את הנושא כמו לפני השינה, בארוחת הערב או בנסיעה ברכב. אם נעשה מעט מהדברים שתוארו, ילדינו ילמדו להכיל את השונות של עצמם ושם האחרים וכולנו נחיה בחברה יותר מקבלת, סובלנית ומגוונת.
למה חשוב ללמד את הילד לקבל את השונה?
למרות הדמיון בין בני האדם, חשוב שהילד יבין, כי אין שני בני אנוש הזהים זה לזה (אפילו לא תאומים זהים), כל אדם הוא יצירה ייחודית ביקום.
שונות יוצרת גיוון, מהווה מקור להשוואה, ללמידה, להעשרה, להשלמה.
כבוד מבוסס על קבלה של האחר באשר הוא למרות השוני, ואינו מחייב הסכמה עם האחר.
הרווח מהשונות ברמה חברתית הוא באווירת סובלנות והכלה, שיכולה לנצל את השונות לטובת החברה. הרווח ליחיד היא ביכולתו להרגיש נוח בחברה למרות שונותו. ולכן חשוב לפתח אצל הילדים את ההכרה בכך ששוני יכול להיות דבר חיובי ותורם.
היבטים מרכזיים בקבלת השונות
ילדים חשופים לסוגים שונים של שונות - במראה חיצוני, בצבע עור, בלבוש, בגובה, בהתנהגות, ביכולות, בהפרעות, בנכויות.
כהורים חשוב שנשים לב לשני היבטים מרכזיים בקבלת האחר והשונה:
1. יחס הילד אל אחרים
לשים לב שילדינו ילמדו לקבל את האחרים השונים, כדי שלא ייפגעו מהם וכדי שלא יפספסו את ההזדמנות ברווח ממגע איתם.
2. יחס הילד כלפי עצמו
כדאי שילדינו ילמדו לחיות בשלום עם שונותם וירגישו אהובים, רצויים ושייכים למרות קיומה.
תגובות ילדים לשונות
תגובת ילדים לשונות היא דו ערכית:
מצד אחד יש עניין, סקרנות ורצון להתקרב, ולכן במקרים רבים נראה כיצד ילדים מצביעים, נועצים עיניים, עסוקים בשונה, וככל שהם קטנים יותר הם עושים זאת עם פחות עקבות.
מצד שני, מילדים עלולים לפתח תפיסות מוטעות לגבי השונה, לדוגמא: רואים בשונות חולשה, איום, דבר לא רצוי, שמוביל לרגשות שליליים, כגון חשש, ומפתחים התנהגות מתנשאת, לועגת, מסתייגת או פוגעת.
חלק מתגובת הילדים קשורה ליכולת אמפתית (היכולת לראות את נקודת המבט של הזולת, להרגיש את מה שהוא מרגיש) שאינה מפותחת אצל ילדים שממוקדים בעצמם (אגוצנטריים) וחושבים כי נקודת מבטם היא היחידה שקיימת ואפשרית. דוגמא פשוטה שממחישה את הנושא, היא התבוננות בילד בן שנתיים שמסתיר את עינו וחושב שאחרים אינם רואים אותו מכיוון שהוא לא רואה את האחרים.
איך לקבל את השונה והאחר? מדריך פרקטי
עצות מעשיות כיצד ללמד את הילד לקבל את השונה:
דוגמא אישית
הערוץ העיקרי שבו ילדים לומדים ומפנימים התנהגות היא באמצעות חיקוי של דמויות משמעותיות להם, קרי הורים. כיוון שהחשיבה של הילדים מאוד קונקרטית ומעשית, הם לומדים מהאופן שבו אנחנו מתנהגים ולא מהמסרים המילוליים שאנחנו מעבירים. ולכן אם הילד צופה בהורה שמגיב באופן מלגלג ופוגע, או נרתע מהשונה - זה מה שהילד יפנים.
לא להתעלם מהשונות אלא לתווך אותה
כדאי לשקף לילד את מה שהוא רואה, למשל: "אני רואה שאתה מאוד מסתקרן מהילד בכיסא גלגלים".
בשלב השני כדאי לתווך, למשל: "הוא נפצע בתאונת דרכים, עמוד השדרה נפגע, ולכן הוא לא יכול ללכת".
דוגמא נוספת: "זה נשמע מוזר שבאמצע דיבור הילד מוציא קולות"- לשקף.
"יש לו הפרעה שקוראים לה טורט, והוא מוציא קולות בלי שליטה, חוץ מזה הוא ילד רגיל"- לתווך.
להגדיר כללי התנהגות
"אל תצביע, כדי לא להביך את הילד".
לפתח אצל הילד אמפתיה (לחשוב ולהרגיש את נקודת המבט של השונה)
לשוחח עם הילדים על שונות של אחרים, לשאול שאלות כגון: "כיצד היית מרגיש אם היו מצביעים עליך ברחוב בגלל שיש לך משקפיים?", כיצד היית מרגיש אם לא היו רוצים לשחק איתך בגלל שקשה לך לקרוא?".
ללמד את הילד לא לעשות הכללה בין שונות לכלל אישיות האדם
לשוחח עם הילד על כך שבני אדם מורכבים מהרבה תכונות, יכולות והתנהגויות וחשוב לראות את האנשים כמכלול ולא רק דרך תכונה אחת בולטת. "לדני קשה לדבר עם אנשים, אבל הוא תלמיד מצטיין, הוא מטפל בחיות, ומצייר מאוד יפה".
למעשה המסר הזה מתקבל גם ביחס לשונות של האחרים וגם ביחס לשונות של ילדכם.
תוכניות טלוויזיה
לעורר שיחה סביב נושא שונות בהמשך לתוכניות טלוויזיה לדוגמא: בתוכנית ארתור ישנם פרקים על ילדים אסטמטיים, דיסלקטיים, ילדים שמרטיבים בלילה וכדומה. מומלץ לדבר עם הילדים על התגובות של הסביבה לשונה, על הרגשת הילד השונה, להביע את דעתכם עם דמות שאיתה הזדהיתם בסרט. באופן כזה, אתם מתחברים לעולמו של הילד, לא נשמעים כמו הורים "חופרים" ומעבירים מסרים עקיפים שאתם רוצים לחזק.
הקראת סיפורים
לילדים צעירים אפשר להקריא את הסיפור "הברווזון המכוער" ולעורר שיחה ברמה שמתאימה לגיל הילד. ילדים בוגרים יותר אפשר לשתף בקטעי כתבות מהעיתון ולעורר דיון בנושא.
להדגיש את הצד החיובי
הצד החיובי שהשונות מזמנת לאחר או לילדכם "ההיפראקטיביות שלך מנוצלת לכישורים הספורטיביים שלך ומאפשרת לך להיות ספורטאי מצטיין".
תמיד רצוי להדגיש את הצדדים החיובים האחרים באישיות או בדמות: "אתה לא יכול לרוץ, אבל אתה כותב סיפורים מעניינים", או את הצדדים החיוביים שהשונות מזמנת "אתה יכול לעזור לדני, הוא מאפשר לך לתרום ולהיות אדם נדיב יותר".
אורית סליקטר היא עובדת סוציאלית, מנחה ויועצת לזוגות והורים - מוסמכת מטעם מכון אדלר והמרכז לפיזיקה משפחתית.
054-7739909
עוד על האחר זה אני
עוד מדריכים פרקטיים להורים לילדים:
הכרת השונה והייחודיות של כל אחד
הכנת שיעורי בית – מדריך שימושי
בלוגים
יוצרים רימונים מעיסת נייר
-
מערכת "את זה"15.09.24
-
לקראת ראש השנה, אפשר להכין יחד עם ילדים מגיל שנתיים רימונים אדומים ולבנים מעיסת נייר ואפילו קערה מיוחדת לתפוחים שיוגשו עם דבש. אפשר לתלות את הרימונים או להניח בקערה על השולחן. התחילו במלאכה כדי שהכל יספיק להתייבש ולהיצבע עד ראש השנה הבא עלינו לטובה
הבלוג של אורית סליקטר
הגנת יתר במשולש ילד הורה מורה – מדריך פרקטי
-
מערכת "את זה"09.09.18
-
האם צריך להגן על הילד מפני המורים בבית הספר או לשתף פעולה עם המורה? אורית סליקטר, עובדת סוציאלית, מנחת קבוצות הורים, ויועצת משפחתית לזוגות והורים מסבירה מדוע הגנת יתר על הילדים במסגרת בית הספר, יכולה לפעמים דווקא לפגוע, ומסבירה כיצד אפשר לנהוג אחרת. משלמים מחיר על הגנת יתר
גילאי 2-3
מתנה לראש השנה!
-
מערכת "את זה"29.09.24
-
רוכשים מנוי לראש השנה ונהנים מהמתנה במהלך כל השנה – תוכן וכלים איך להטמיע ערכים, מיומנויות וידע להכשרה לחיים האמיתיים וגם קיצורי דרך פרקטיים להורים! ברכישת מנוי שנתי – חוברת/משחק קלפים מתנה!
תגובות הקוראים